Costa Del Mar Solglasögon

Costa Del Mar eller helt enkelt Costa är en amerikansk tillverkare av polariserade solglasögon baserad i Daytona Beach, Florida. Det är ett helägt dotterbolag till EssilorLuxottica. Deras solglasögon är populära på marknaden för sportsolglasögon och anses vara bra för utomhussporter, såsom sommaraktiviteter, fritidsfiske och båtliv. Costas Baffin Sunglasses vann Best of Show: Eyewear på ICAST 2018.

"Costa Del Mar" är spanska för "havets kust".

Historia
Costa Del Mar grundades 1983 av Ray Ferguson i Daytona Beach. År 1986 var det den officiella utrustningen för Stars & Stripes-teamet i America's Cup-racingtävlingen och blev snabbt populär bland surfare och fritidsfiskare på grund av dess solbländningsskydd. Varumärket gjorde ett framträdande i videospelet California Games 1987 som en av sponsorerna.

Varumärket förvärvades av Essilor 2013 för cirka 270 miljoner dollar.

2017 samarbetade Costa med NASCAR-föraren Austin Dillon för att skapa en begränsad mängd solglasögon i specialutgåvor. Dillon vann 2018 Daytona 500.

I augusti 2017 nominerades en ny vicepresident för marknadsföring vid namn TJ McMeniman.

Företaget var inblandat i en rad stämningar för "bedrägliga handelspraxis". Dessa stämningar baserades på garantin, som hävdade att glasögon antingen skulle bytas ut eller repareras för "en nominell avgift". Grupptalan påstod att den "nominella avgiften" bara var blyg för det faktiska priset på ett par nya glasögon.

I augusti 2019 släpptes vd:n Holly Rush och alla avdelningschefer rapporterar direkt till Luxottica. I december 2019 tillkännagavs att verksamheten i Daytona Beach skulle upphöra den 7 februari 2020 och resten av uppsägningarna skulle vara klara i september 2020. Det mesta av produktionen av solglasögon kommer att tillverkas vid Luxotticas fabrik i Foothill Ranch, Kalifornien.

Socialt ansvar
Costa har en välgörenhetskampanj som heter #OneCoast som hjälper offer för naturkatastrofer genom att samla in pengar till Röda Korsets orkanhjälpprogram.

De har också en kampanj som heter Costa+OCEARCH, som ett resultat med ett partnerskap med OCEARCH, som också är avsedd att samla in pengar till den icke-statliga organisationen dedikerad till att skydda havets djurliv.

2018 lanserade Costa sin Untangled Collection. Denna samling är ett samarbete med Bureo för att minska plastavfallet från fiskenät i havet. Bureo samlar in fiskenäten och förvandlar dem till plastpellets, som Costa använder för att skapa dessa ramar.

Produkter
Övrigt